Ce trădează poftele care apar la menopauză – Sunt Gravida
joi, Ian 19th, 2017

Ce trădează poftele care apar la menopauză

Din nefericire în cazul femeilor poftele din timpul premenopauzei și menopauzei ne pot păcăli, fiind generate de tulburările metabolice legate de schimbările hormonale ce au loc.

Menopauza poate aduce la multe femei probleme legate de creșterea în greutate, dar și din zona alterării sănătății – de la osteoporoză, boli circulatorii sau de inimă, hipertensiune sau diabet, de care femeia tânără este mai ferită, grație unui nivel echilibrat și ridicat de hormoni sexuali.

De ce apar poftele la menopauză

În primul rând metabolismul este afectat atunci când nivelul de estrogen și progesteron scade, și femeile pot dezvolta printre altele, fenomenul de rezistență la insulină, care duce la o nevoie crescută de zahăr. Rezistența la insulină înseamnă că celula nu mai răspunde bine la acțiunea acesteia pentru a introduce glucoză din sânge în mușchi și ficat, sub formă de glicogen sau în celulele adipoase, sub formă de grăsime. Odată cu instalarea rezistenței la insulină, pancreasul produce o cantitate mai mare de insulină pentru a menține glicemia normală, fenomen ce va duce la dislipidemie (trigliceride mărite, colesterol „rău” crescut și coesterol “bun” scăzut), dar și creșterea tensiunii arteriale și îngrășare.

Dereglările hormonale care au loc în această perioadă fac că organismul să încerce să suplinească această disfuncție și să simtă nevoia unui aport crescut de dulciuri, care să crească nivelul de serotonină și de plăcere.

Unele dintre alimentele care pot îmbunătăți răspunsul la insulină sau intoleranță la glucoză sunt cele care conțin crom, un oligoelement strâns corelat cu instalarea prediabetului și diabetului.

Cromul se cuplează cu insulina și mărește considerabil eficiența acestui hormon, până la peste 100 ori, de aceea se poate recomanda și un aport prin alimente și suplimente de  20 -30 mcg de crom, zilnic, care în cazul diabeticilor poate reduce la jumătate nevoia de insulină și ferește persoanele sănătoase, cu predispoziție la această boală, de instalarea diabetului.

Atenție însă la dozele prea mari (peste 200mcg zilnic) care pot provoca amețeală, iritabilitate, lipsă coordonării, deși situațiile sunt rare. Însă suplimentele de crom și în general orice supliment pentru diabetici și prediabetici trebuie administrate și monitorizate de către un medic.

Și magneziul, zincul și potasiul sunt elemente minerale care interferează cu reducerea moderată a secreției sau acțiunii insulinei. Un rol important îl joacă și manganul și vanadiul, de aceea există în farmacii formule complete cu aceste doze, dacă alimentația nu le poate asigura în dozele optime.

Pentru că din păcate, chiar dulciurile sunt alimentele ce conțin câteva din aceste alimente, femeile la menopauză se confruntă cu diverse pofte, în principal de cele care au gustul puternic dulce, dar și acru sau sărat.

Pofta de dulce

Trebuie autoimpusă o dietă care să conțină ovăz, orz, germeni de grâu, de exemplu, bogate în crom. Cerealele integrale pot fi consumate dimineața în iaurt sau în timpul zilei, una două felii de pâine integrală cu orz, ovăz și germeni de grâu.

Prânzul și cina pot conține broccoli, conopidă, fasole verde, carne de vițel, ardei iute, piper negru. De asemenea sunt eficiente ca surse proteice, peștele, mai ales sardinele, scrumbia, fructele de mare, scoici și stridii.

Ca desert se preferă fructele cât mai puțin dulci – căpșune, puține fructe de pădure, mure fragi, afine, papaya, mere verzi, citrice. La masa de dimineață se pot amesteca în bolul de cereale și iaurt, iar pentru cele care nu vor să renunțe complet la gustul dulce și nu au diabet, maxim două prune uscate mărunțite, care conțin multe fibre și sorbitol, un glucid complex. Amestecul poate fi completat cu două trei miezuri de nucă, însă pe parcursul zilei fructele uscate trebuie evitate din cauza conținutului crescut în zaharuri.

Zahărul, insulină și cancerul 

Se pare că țesuturile implicate în cancerele cele mai frecvente, inclusiv cancerul la sân și la colon, prezintă pe suprafața lor receptori de insulină, care o atrag. Astfel, insulină atașată de acești receptori va trimite un semnal către țesutul tumoral să consume glucoză, iar organismului să aducă un aport suplimentar de dulciuri, condiție care situează zahărul în categoria catalizatorilor pentru cancer.

Pofta de sărat 

Trebuie acordată o mare atenție să nu ne urmăm poftă de sărat la menopauză, întrucât sărea în exces determină retenție, edem, hipertensiune arterială. Pofta de alimente sărate (alune prăjite și sărate, sărățele, sticksuri și covrigi sărați, telemea veche, etc.) poate fi înlocuită consumând sare care conține potasiu în loc de sodiu și realizăm două lucruri bune deodată, întrucât potasiul ajută mușchi inimii să funcționeze corect. Brânza trebuie desărată, alunele sau semințele consumate în stare crudă, legumele și carnea preparate la abur sau cuptor și condimentate cu ierburi diverse și înainte de a fi servite, cu sare medicinală (clorură de potasiu) și astfel pofta și gustul se pot reeduca.

Pofta de acru

Dacă ne e poftă de murături și gogonele precum gravidelor este momentul să nu ne repezim la borcanul de murături direct, ci să le desărăm câteva ore bune. Chiar și varza acră înainte de a fi gătită!

Pofta de acru poate fi satisfăcută sănătos cu o porție de kefir, sana, iaurt sau lapte bătut care în plus aduc un aport de probiotice eficiente în problemele de tranzit instestinal și constipație. Pe de altă parte lactatele acre, fermentate natural aduc în organism calciul și vitamina D care ne ajută să prevenim osteoporoza, o altă problemă de sănătate a sistemului osos, ce se poate instala odată cu menopauza.

Sursă doc.ro, foto: Shutterstock

Leave a comment

XHTML: You can use these html tags: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>